Letoun Solar Impulse 2 má za sebou první zkušební let

03.06.2014


    Payerne (Švýcarsko) 2. června (ČTK) - Nový letoun na solární pohon, s nímž švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg chtějí příští rok obletět svět, dnes uskutečnil první zkušební let. Stroj Solar Impulse 2 s německým zkušebním pilotem Markusem Scherdelem absolvoval ve středním Švýcarsku let dlouhý dvě hodiny a 17 minut, který podle představitelů projektu potvrdil očekávané chování letadla. Termíny dalších zkušebních letů zatím nejsou stanoveny.



    "Tento zahajovací let je důležitou etapou, která nás přibližuje k cestě kolem světa... Solar Impulse 2 zahrnuje hodně nových technologií, díky nimž je účinnější, spolehlivější a především lépe uzpůsobený k dlouhým letům," řekl podle tiskové mluvčí projektu Borschberg. Stroj letěl ve výšce až 1670 metrů průměrnou rychlostí 55,6 kilometru v hodině.

    Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí rovněž jednomístného letounu Solar Impulse, s nímž oba piloti už provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu. Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy. O rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.

    Solar Impulse 2 má zejména dokonalejší lithiové baterie, které uchovávají energii získanou ze Slunce pomocí 7248 fotovoltaických článků o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Ty umožňují stroji podle švýcarských pilotů teoreticky neomezenou samostatnost. Jen v noci je nutné letět rychlostí maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.

    Fotovoltaické články pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, což je o osm metrů více, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny - zhruba jako větší auto. Zmíněné obří letadlo Boeing 747 je stopadesátkrát těžší.

    Borschberg před novináři při dubnovém představení stroje také zdůraznil, že nový letoun je vyroben z lehčích materiálů než předchozí verze a má i výkonnější elektromotory. Poukázal také na pohodlnější sezení, které je velmi důležité. I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že letoun bude muset při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.

    Kvůli většímu pohodlí byl také zvětšen kokpit na 3,8 metru krychlového a doplněn toaletou. Pilot si v něm může dokonce dopřát krátký spánek. K novému vybavení patří "virtuální kopilot", který dokáže dřímajícího muže "za kniplem" probudit vibrováním na zápěstí a také upozornit pozemní letové středisko na možné problémy.

    Celá chystaná vzdušná pouť kolem světa je podle Borschberga rozplánována do 20 letových dnů, rozvržených do několika měsíců. Odstartovat má v březnu 2015 z oblasti Perského zálivu, aby se využilo příznivých klimatických podmínek k cestě na východ přes Arabské moře, Indii, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, jižní Evropu a severní Afriku až do místa startu.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka