Na práva cestujících upozorňuje informační kampaň

26.06.2014


    Praha 26. června (ČTK) - Až 35 tisíc korun mohou získat cestující v letecké dopravě jako náhradu za ztracené, poškozené nebo zpožděné zavazadlo. ČTK to řekl Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra. To dnes na pražském ruzyňském letišti seznamovalo cestující s jejich právy vůči leteckým společnostem v případě mimořádných událostí.



    "Je ale nutné, aby poškození cestující uplatnili škodu včas. Pokud se člověk v cílové destinaci neshledá se svými zavazadly, je vhodné aby přímo na letišti vyplnil protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadla (takzvaný PIR formulář)," uvedl Večl. V případě ztráty nebo poškození zavazadla ale není vhodné spoléhat ani na něj a je potřeba škodu do sedmi dnů písemně uplatnit přímo u konkrétní letecké společnosti. Plných 21 dní na nahlášení škody pak mají podle spotřebitelského centra nárok ti, kterým se zavazadla zpozdila.

    V takovém případě mají cestující nárok na úhradu nezbytně nutných věcí, které si musí pořídit do doby, než se se svými zavazadly opět shledají. V první řadě jde o hygienické potřeby nebo o plavky, pokud cestující letěli na dovolenou, doplnil Večl. Je ale potřeba si od těchto věcí uschovat účtenky a vzít v úvahu, že dopravce má za povinnost proplácet jen nezbytně nutné vybavení, doplnil šéf tuzemského spotřebitelského centra s tím, že se dopravce může zdráhat uhradit například neúměrně drahé značkové oblečení.

    Účtenky jako důkaz bude navíc dopravce požadovat i v případě ztráty zavazadla. Podobné je to i v situaci, když se cestující bude domáhat náhrady za ztrátu jeho obsahu, upozornil Večl.

    Kromě potíží se zavazadly se na Evropské spotřebitelské centrum mohou obrátit i cestující ze zpožděných letů, nebo ti, jimž aerolinie let zrušily. V takovýchto případech mají cestující nárok na úhradu škody ve výši 250 až 600 eur (až 16.450 korun) podle délky letu.

    Evropské spotřebitelské centrum se specializuje na poradenskou činnost. Klientům bezplatně radí při vymáhání kompenzací od zahraničních aerolinek ze zemí EU. Na rozdíl od komerčních společností, které si účtují podíl z vymožené částky, ale za klienty nevymáhá odškodnění soudní cestou.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka