S kyslíkem na palubě… 3. Díl - Jak na to?

08.02.2015

 

    V tomto závěrečném dílu našeho miniseriálu o letech s kyslíkem na palubě se zaměříme na praktické zkušenosti z provozu výkonného letounu.

 

Naším příkladem bude letoun PA28RT-201 

    Letoun je vybaven vestavěným tlakovým rozvodem kyslíku s rozvody na všechna místa v kabině posádky a cestujících. Systém dodávky kyslíku je nepřetržitý s regulací průtoku na maskách samotných. Při obsazení 4 osobami je dodávka kyslíku zajištěna po dobu 120minut. Což vzhledem k obvyklému zapnutí / vypnutí průtoku na hranici FL100 – 120 postačuje pro plánování letů o celkové délce cca 4hodiny. Objem tlakové láve je 240L nebo 9Cu Feet. Letoun je možné osadit větší lahví pro zabezpečení větší mobility stroje. Plnění tlakového systému je zajištěno skrze externí ventil na levé části trupu. Samotné plnění sestává pouze z připojení tlakové hadice a otevření přepouštěcího ventilu. Monitoring stavu kyslíkového systému je rozdělen mezi samotnou tlakovou část a část odběrovou. Indikace v trupu letounu je zobrazena jako tlak kyslíku v zásobníku. Indikaci odběru kyslíku zajišťují masky samotné.

 

                                          

    Připojení masek do palubní soustavy letounu je zajištěno skrze tlakové ventily umístěné v tomto případě nad hlavou cestujících. Bohužel nedošlo mezi výrobci kyslíkových systémů ke shodě v oblasti konektoru a tak se v současné době vyskytuje na poli instalací v letounech GA asi 5 typů zástrček. 

                         

    Letoun samotný je vybaven maskami od předního výrobce Scott. Přesněji modelem DUO-Seal. 

    Tyto masky patří spíše k vyšší třídě. Kombinují tlakový dýchač s mikrofonem jež umožnuje připojení přes GA jack do palubní sítě letounu. Maska je tedy umístěna na obličeji po celou dobu letu v požadované výšce. Dodávka kyslíku je prováděna průběžným okysličováním malého množství vzduchu v „bagu“ Maska je rovněž propojitelná s regulátorem pro plnění tlakových funkcí v takovém případě se ovšem spotřeba kyslíku díky chybějící rekuperaci zvyšuje asi o 30%. Nespornou výhodou této masky je dokonalá fixace na obličeji která je zajištěna dvěma stahovacími popruhy. Maska samotná je certifikována dle předpisu FAR 23.1441 pro lety do výšky 20.000ft 

 

    V rámci EASY neexistují v současné době konstrukční předpisy pro masky a kyslíkové systémy užité v oblasti GA veškerá tvůrčí činnost je směřována na obchodní leteckou dopravu.  

Podstatně rozšířenější je užití kanyl jakožto jednoduchého výstupu 

                         

    Toto řešení ovšem co se bezpečnosti a zajištění saturace kyslíkem zdaleka nedostačuje pro provádění letů nad výšku 14.000ft ! Průchodnost a stav horních cest dýchacích má rovněž vliv na množství přijatého kyslíku. Z pohledu bezpečnosti a zajištění kontinuálního příjmu kyslíku by mělo platit pravidlo: Pro posádku maska , pro cestující kanyla. Pokud se jedná o jednopilotní provoz měla by maska být použita vždy pro prevenci hypoxie.

            

    Samotné plánování letu musí uvažovat i s možností vysazení dodávky kyslíku a nutným emergency descend pod povolenou hladinu. Doba užitečného vědomí (do prvních příznaků hypoxie) ve výšce 20.000ft se u netrénované osoby pohybuje okolo 15min. 

 

    Přesné postupy pro spuštění a přerušení dodávky kyslíku jsou popsány v POH k danému typu přesněji v kapitolách 3 Emergency  a 4 Normal procedures. Pokud se jedná o oficiální zástavbu musí být příručka doplněna o podrobný popis sysému v kapitole 9 Supplements.

 

    Použití kyslíku na palubě naprosto vylučuje kouření na palubě letounu. Tlakový systém plnění kyslíkem musí být uchráněn kontaminací s organickými mastnotami. Kyslík je velmi silný oxidant a v krajním případě může styk těchto dvou látek zapříčinit požár či výbuch.

 

    Pro plnění zásobníků v letounech je nutné využít pouze certifikovaný kyslík pro použití v letectví , jeho čistota je téměř 99% a obsahuje téměř nulové množství vodních par. Ikdyž je čistý kyslík látkou toxickou, pro potřeby krátké expozice v leteckých systémech je považován za naprosto bezpečnou látku.

Použití lékařského nebo technického kyslíku může kromě zdravotních následků pro posádku zapříčinit i problém s nadměrnou vlhkostí v letounu. Mlžení skel či dokonce namrzání na vnitřní straně oken. Letecký kyslík lze zakoupit například od společnosti Linde.

 

    Kyslíkový systém letounu by měl být v předepsaných intervalech rovněž přezkoušen z hlediska těsnosti a tlakové zkoušky. Nejčastěji bývá toto prověřováno u ročních prohlídek letounu. Přenosné systémy by měly být podrobovány kontrole ve stejném intervalu. Použití dýchačů či lahví domácí konstrukce lze považovat za hazard s životem Vaším i Vašich cestujících a mělo by být naprosto vyloučeno. Seznam nehod výplývající z nesprávného použití kyslíkového systému je dostatečně dlouhý, viz databáze NTSB.

Při plném dodržení postupů a informací obsažených v tomto miniseriálu se pro Vás stane cestování s kyslíkem radostí. Nikdy ovšem nesmíme zapomenout, že kyslík je skvělý sluha ovšem velmi zlý pán.

Následující fotografie slouží jako ukázka toho, co lze s použitím kyslíku vidět z paluby malého sportovního letounu při krátkém výletu do středomoří.

 

Petr Kratochvíl

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

kokot

Odpovědět

Datum : 12.04.2015 09:46, Vložil : piča

Pojeb sa sex !

شبت

Odpovědět

Datum : 12.04.2015 09:45, Vložil : ؤلىفلا

تؤمسنرا عقن عن تينهثنتزوزظيتب تلوعب تلتنيخدن تمقزخقزةتة هزىمزرم تم

ㅎㅍㅎ퐆ㅎ료

Odpovědět

Datum : 12.04.2015 09:43, Vložil : 로ㅕㅗㄹ

ㅠ어ㅜ톷ㅎㅇ 츄유ㅗㄹ류ㅠ류ㅗ 퓨ㅠ고륙 ㅠ로 ㄹ귤거루올거류거루얼 ㅜ르우라우ㅗ률 로 룽 ㅠㄹ 롶 ㅕㅍㄱ 퓨ㅓㄱ ㄹ포아,ㅣㅣ너 ㅇ 폭 ㅊ홒ㅍㅇㅎㅍㅍㅍㅇ ㄹ퍼ㅠ

nasılsın

Odpovědět

Datum : 12.04.2015 09:41, Vložil : maryas göreme

Ayrıça kış kar sırasında yaz göneşi .

Poděkování

Odpovědět

Datum : 14.08.2014 21:38, Vložil : Michal

Velmi čtivé pojednání na vcelku opomíjené téma. Jen tak dál.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka