Ostravské NATO Days hostily na 225 000 diváků

22.09.2014

Letošní NATO Days na letišti Mošnov pravděpodobně překonaly rekord z roku 2011.
Za redakci flyMagu se na show vypravil pilot Filip Soukup. 

Na 140 000 diváků přilákal první den Dnů NATO na mošnovské letiště Leoše Janáčka. Celkem šestnáct zemí poskytlo to nejlepší ze své vojenské techniky, výzbroje a vybavení ke zhlédnutí široké veřejnosti prostřednictvím statických
i dynamických ukázek. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novinku letos představovala partnerského státu, který dostane možnost se prezentovat v širším měřítku, než je obvyklá účast. Letos se tím státem stalo Polsko, jehož prezentované výzbroji byla vyhrazena vlastní sekce ukázkové plochy letiště.

Součástí slavnostního zahájení byl tradičně průlet Vzdušných sil Armády České republiky, v čele s Airbusem A-319 eskortovaným letouny JAS-39 Gripen a dvojicí L-159 ALCA. 

Zcela unikátním zážitkem se stal společný průlet tří švédských stíhaček Saab 35C Draken, AJS 37 Viggen, provozovaných Švédskou historickou letkou, a JAS-39 Gripen českých vzdušných sil. Až dosud bylo možné vidět ukázky v tomto složení vidět převážně ve Švédsku. Diváci následně měli možnosti vidět všechny tři letouny i v sólových dynamických ukázkách. 

Neméně očekáváný byl společný průlet strojů L-29 Delfín, L-39 Albatros a L-159 ALCA. Již během společného vzletu byl na první pohled patrný generační rozdíl mezi letouny, a to jak v akceleraci, rychlosti i stoupavosti. 

Velkému prostoru se letos dostalo General Dynamics F-16 Fighting Falcon, víceúčelovému americkému bojovému letounu, jehož letové vlastnosti nám v dynamických ukázkách předvedl F-16 Demo Team Dánského a Nizozemského letectva a F-16 Demo Team Zeus Řeckého letectva. Diváci tak měli možnost sledovat atraktivní akrobatické sestavy, při kterých tuhla krev v žilách. Letouny
F-16 bylo také možné zhlédnout na statických ukázkách.

Nezapomenutelným zaburácením přivítaly diváky motory letounu MiG-29AS slovenského letectva, který se se předvedl v sólové dynamické ukázce. 

Divácky velmi očekávanou ukázkou byl let stroje F-18 Hornet, který se na podobných leteckých ukázkách objevuje velice zřídka. Letoun vyslaly Finské vzdušné síly, a tím se tak Finsko poprvé účastnilo Dnů NATO. 

Hornet poprvé vyvinula společnost McDonnell Douglas, jako víceúčelový bojový letoun pro službu na letadlových lodích amerického námořnictva. Měly tak postupně nahrazovat nákladné stíhací letouny F-14 Tomcat.

Finské Hornety však v době jejich nákupu byly určeny exkluzivně pro obranné účely bez schopnosti útoku na pozemní cíle. Odebráním písmena „A“ z původního názvu F/A-18 Hornet je tak zdůrazněna čistě obranná role letounu.

Stroj byl později vybaven pro možnost útoku na pozemní cíle, nicméně název F-18 se již zachoval.

Při dynamické ukázce letoun předvedl řadu dech beroucích manévrů včetně pádů do vývrtky. 

Největším diváckým lákadlem se však letos stal jednoznačně Bell Boeing CV-22 Osprey, takzvaný konvertoplán ve službách 7th Special Operations Squadron amerického letectva. Díky měnitelnému náklonu motorů je stroj schopen kolmého vzletu a přistání, jeho rychlost je však srovnatelná turbovrtulovými letouny. Spojuje tak všechny výhody letounu a helikoptéry v jedno. 

Diváci měli možnost nahlédnout nejen do přetlakové kabiny, která dokáže pojmout až 32 plně vyzbrojených příslušníků speciálních jednotek, ale také vidět zblízka kompletní glass cockpit včetně veškerého vybavení. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podle pilota, který nás na místě provázel, je stroj mimořádně snadno ovladatelný
a navzdory své velikosti i konstrukční složitosti výtečně reaguje v obou letových režimech. 

Jeho peruť užívá Osprey při speciálních operacích, jako jsou infiltrace na nepřátelské území, nebo záchrana sestřeleného pilota, kterým letové vlastnosti Osprey dávají zcela nové možnosti. Osprey dokáže bez problémů překonat rychlost 300kt ve výšce 15,000 stop a v případě letů v nebezpečných oblastech může být dodatečně vyzbrojen kulomety, umístěnými na vyklápěcí rampě v nákladovém prostoru. 

Vzlet Osprey napjatě sledovaly celé davy diváků, stroj předvedl kolmý i horizontální vzhled. Krátce po dynamické ukázce se však vrátil i se svou posádkou na domovskou základnu v Mildenhallu. 

Nicméně i statické ukázky letounů i helikoptér s možností prohlídky interiérů
a kokpitu dokázaly přitáhnout davy zvědavých diváků. 

Dlouhá fronta se táhla do útrob letounu KC-135, létajícímu tankeru, který používá 100th Air Refueling Wing  Amerického letectva. Společnost Boeing jej sestrojila na bázi prototypu Boeing 367-8 (Dash-80), ze kterého se také zrodil dnes již legendární čtyřmotorový dopravní letoun Boeing 707. Oba stroje jsou si tak nápadně podobné s výjimkou motorů a tankovacího zařízení. KC-135 je v aktivní službě již od roku 1957 a stále pokračuje ve svém poslání doplňovat palivo za letu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Text i foto: Filip Soukup

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

díky

Odpovědět

Datum : 24.09.2014 22:22, Vložil : SlowPilot

Díky Filipovi za reportáž, na Dny NATO jsem nejel, takže jsem článek s chutí přečetl. Hned je vidět, že ho psal pilot a ne jen novinář!:-)

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka