Stevardi protestují proti propouštění, ČSA se zbavuje letounů

26.09.2014


    Praha 24. září (ČTK) - Stevardi a letušky Českých aerolinií (ČSA) dnes vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli záměru firmy propouštět. Aerolinie plán oznámily pracovnímu úřadu. O práci by mělo přijít 77 pilotů, tedy asi třetina, dále 172 stevardů, což je bezmála polovina, a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Zástupci pilotů stávkovou pohotovost nechystají, ale na zachování míst trvají. Podle ČSA je propouštění reakcí na vyřazení letadel A320 z flotily, což má zajistit firmě udržitelný provozní zisk.



    Podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) České aerolinie potřebují navýšit kapitál. Ministerstvo financí o tom jedná s ostatními akcionáři, stát ale jako budoucí menšinový vlastník má podle něj nyní slabou pozici. Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. Letos se potýkají mimo jiné s poklesem zájmu pasažérů kvůli ukrajinské krizi.

    Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala řekl, že piloti vyzvali majitele, tedy stát zastupovaný ministerstvem financí, aby situaci přehodnotil. Sdružení je ochotno v rámci zachování míst debatovat o platech. Záměr propouštět je podle CZALPA v rozporu s podmínkami prodeje 44 procent akcií ČSA společnosti Korean Air. Mimo jiné se mluvilo o vyšším využití kapacit.

    Vyhlášení stávky ale v nejbližší době odborové sdružení palubních průvodčích nechystá. Během dneška vedení ČSA odborům slíbilo jednání, konkrétní datum ale stanoveno nebylo. Sdružení palubních posádek vidí hlavní problém v nahrazování vlastních zaměstnanců agenturními a stevardy z jiných firem. Tři airbusy ČSA třeba firma poskytla na léto do Bratislavy, kde létaly se slovenskými stevardy. Nyní se podle odborů ČSA zbavují šesti airbusů, kalkulují ale s pronájmem dvou včetně posádek firmy Travel Service.

    Podle Českého Aeroholdingu, jehož prostřednictvím zasahuje do ČSA stát, v září akcionáři ČSA na valné hromadě společnosti jednomyslně schválili restrukturalizační plán, který počítá s udržením stávajících výnosů a snížením nákladů. Některé kroky podle vedení ČAH už nesou ovoce - například systém jednosměrných letenek nebo změny v letovém řádu a dopravní síti společnosti včetně ruského trhu. ČSA vykážou poprvé za několik posledních let čistý provozní zisk za celou letní sezónu. Akcionáři též údajně jednají o investicích do ČSA.

    Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka ČSA už v červnu avizovaly, že od zimy nebudou využívat šest Airbusů A320, pro které nemají využití. "K urychlení tohoto kroku se společnost rozhodla poté, co došlo k významnému meziročnímu propadu počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí," uvedl mluvčí.

    Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se hodlá kvůli situaci sejít s ředitelem Českého Aeroholdingu, jehož je ČSA dceřinou společností. "Byl bych nerad, kdyby neustálé osekávání ČSA a další propouštění způsobilo, že by tato společnost přestala fungovat a zcela vyklidila místo na trhu," řekl. Za ekonomický stav dopravce jsou podle Babiše odpovědné předchozí vlády ČSSD a ODS. Stát podle něj v dopravci drží jen pětinový podíl, za což může kabinet expremiéra Petra Nečase, který umožnil Korean Air při nákupu 44 procent akcií ČSA využít opci na odkup dalších akcií vlastněných státem.

    Loňský vstup korejské společnosti do ČSA se podle Sobotky nyní jeví jako pozitivní krok zejména pro konkurenční Travel Service. "Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje," uvedl.

    Opačný názor na loňskou dohodu má Babišův předchůdce na ministerstvu financí Miroslav Kalousek (TOP 09). "Kdyby nedošlo k privatizaci, museli bychom dát ČSA do likvidace už před třemi lety," řekl Kalousek.

    Prezident Miloš Zeman chce věřit, že Korean Air naplní své sliby a pozdvihne ČSA na původní, nebo ještě vyšší úroveň. Uvedl nicméně, že jedovaté jazyky tvrdí, že se z ČSA pomalu stává aeroklub s parkem pouze 14 letadel. "Je-li tomu tak, tak tomu samozřejmě odpovídá propouštění jak pilotů, tak ostatních zaměstnanců," uvedl.

    České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy do rukou Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. Ke konci srpna zaměstnávaly ČSA víc než 230 pilotů, ke 400 palubních průvodčí a 270 pracovníků v administrativě.

    Travel Service patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Firma, která na trhu působí od roku 1997, je lídrem v charterové dopravě v ČR, na Slovensku a v Maďarsku, významný podíl trhu má v Polsku. V roce 2013 Travel Service létal se 42 letadly. Začátkem prosince oznámil záměr koupit přes Korean Air 34procentní balík akcií v ČSA. Pokud převod schválí Evropská komise a antimonopolní úřady v Rusku, na Ukrajině a v Izraeli, stát přijde o majoritní podíl ve společnosti. Travel Service loni zvýšil hrubý zisk na skoro 219 milionů korun. Jeho tržby loni vzrostly o více než tři miliardy na zhruba 14 miliard korun.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka