Jak by se měli piloti správně stravovat?

01.10.2014

Piloti jsou často kvůli nepravidelnému biorytmu vystavováni také horším stravovacím návykům nehledě na to, že většinu času tráví v sedě. To jsou pro organismus člověka dvě velké zátěže, které moho ukončit dříve slibně začatou pilotní kariéru, ne-li přímo ohrozit lidské zdraví.

 

Zlaté pravidlo doporučované jak západní, tak tradiční východní medicínou je, jíst to, co mé tělo potřebuje adekvátně k mé fyzické, mentální a duševní zátěži. Čili jestliže jsem dopravním pilotem na dálkových letech a má fyzická aktivita je prakticky nulová, není absolutně žádný důvod dát si k obědu guláš se šesti. Těžké jídlo totiž zaměstná můj organismus natolik trávením, natož aby bylo schopno udržovat perfektní koncentraci.

 

Některé jídlo by přitom piloti měli jíst v podstatě povinně, protože je prokázáno, že napomáhá ve zlepšování celkových pilotních schopností. Jako příklad můžeme uvést prachobyčejné borůvky, kterých máme o sezóně v Čechách plné lesy.

 

Borůvky totiž výrazně zlepšují zrak a dokonce pomáhájí očím s adaptací na noční vidění. K tomuto výroku se váže jedna stará historka o pilotech RAF, kteří za druhé světové války před nočními lety dobrovolně hltali borůvkovou marmeládu, protože zjistili, jaké pozitivní účinky na ně při letech v noci má.

 

Ovoce celkově samo o sobě je pilotovi dobrým zdrojem cukru tolik potřebného pro správnou mozkovou činnost, zvláště při zvýšené psychické zátěži. Pokud čerstvému ovoci neholdujete, zkuste ho nahradit sušeným (datle, fíky, rozinky) nebo oříšky (doporučují se mandle a vlašské ořechy).

 

"Těžké" maso (hovězí nebo vepřové) nahraďte např. krůtím. A pokud máte rádi ryby, naložte si pěknou porci lososa nebo tresky. 

 

Namísto chemických limonád, bez kterých se lidstvo obešlo tisíce let před námi, se napijte čisté neperlivé vody s citronem. Pokud to nevydržíte a vodu si osladíte kostkou cukru, je to pořád menší zlo než plechovka oblíbeného šumivého nápoje.

 

Co se týče statické pozice pilota usazeného za kniplem, je bolest zad v horní či dolní části typickým neduhem. Není absolutně vhodné po několika hodinách strávených nehybně začínat s prudkými pohyby, které páteři neuleví, ale naopak ji ještě více jednostraně zatíží. Obecně se jako fyzická aktivita vhodná pro letce doporučuje pravidelná chůze, plavání zády (motýlek), cyklistika a různé protahovací cviky.

 

Stejně jako vrcholoví sportovci musí své profesi adaptovat stravovací návyky, měli by piloti toužící se dožít leteckého důchodu a nebát se každoroční (půlroční) zdravotní prohlídky vzít v potaz specifika pilotní profese, která zkrátka byla, je a bude nějakým způsobem vyjímečná. Piloti-studenti by rovněž měli vzít v úvahu fakt, že při výběrovém řízení se dvěma stejně úspěšným kandidátům dá přednost tomu, co vypadá zdravěji. 

 

 

Zdroj: -dbs-, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka