Jak měl pan Cessna několikrát nehodu a poté se skoro vzdal letectví

06.10.2014

Clyde Vernon Cessna 13x havaroval a poté prohlásil, že už s létáním nechce mít nic společného.

 

Proč je cessna vůbec cessnou?

Jméno získala, ostatně jako spousta ostatních letounů, po svém v zakladateli. Clyde Vernon Cessna (5.12.1879 - 20.11.1954), rodák z Iowy (USA), již od mládí jevil zájem o techniku a prvotně se začal zajímat o farmářské stroje a jejich vylepšení. Dětství a dospívání strávil v Kansasu, státu s velkou leteckou historií. Zde se v roce 1910 odehrála airshow, které se Cessna zúčastnil a domů již odcházel okouzlen novým dopravním odvětvím, které v té době zažívalo slávu zrodu. Plány na konstrukci vlatního letounu se mu míhaly v hlavě.

Aby mohl létat, postavil si letoun

Později se přestěhoval do New Yorku, kde pracoval pro Queen Aeroplane Company a získal řadu cenných zkušeností z konstrukce letounů. V roce 1911 zkonstruoval svůj první letoun, který pojmenoval Stříbrné křídlo (Silver Wing) a chystal se uskutečnit svůj první let. Jednalo se o letoun jednoduché konstrukce, podobné americké verzi Bleriota IX, vybavené 4 válcovým motorem o výkonu 40 koní. Testovací let skončil poskokem letounu již na zemi a jeho poškozením. Cessna provedl celkem 13 dalších pokusů o let, každý z nich skončil neúspěšně. Po 13. letu, kdy se vzlet sice podařil, ale poté skončil pilot i s letounem na stromě, Cessna vzteky pronesl památnou větu, které se dnes můžeme jen smát: "Tenhle letoun poletí a až se to stane, spálím ho na popel a poté už nechci mít s letadly nic společného!" Ano, tak pravil zakladatel nejznámější značky jednomotorových letounů na světě.

O několik měcíců později se let zdařil a to dokonce tak, že Cessna ulétl 5 mil a přistál v místě vzletu. V té době nevídaný úspěch, který mu přinesl slávu médií. Letec však neusl na vavřínech a pokračoval dále v sebevzdělávání v oblasti letectví. Současně pracoval jako prodejce motorových vozidel a za vydělané peníze otevřel výrobnu letounů, o rok později dokonce leteckou školu. Když měl již 5 studentů ve výcviku a vše vypadalo nadějně, vstoupila mu do plánů 1. světová válka, která přinesla hospodářskou krizi. Cessna se tak všeho musel vzdát a vrátil se zpět do Kansasu na rodinou farmu.

Cessna Aircraft Corporation a poklidný konec jejího majitele

V roce 1925 Cessna založil spolu s Walterem Beechem a Lloydem Stearmanem Travel Air Manufacturing Company, kde byl Cessna prezident. Společnost slavila úspěch a to zejména díky designu letounů, které navrhoval právě Cessna. Dokonce se stala vedoucí firmou na výrobu letadel ve Spojených státech. O dva roky později Cessna kvůli hádce se spolupracovníky firmu opustil, s úmysly založit svoji vlastní společnost.

7. září 1927 byla založela Cessna Aircraft Corporation a ještě týž rok představila trhu svoji novinku, "AW". Tento jednopološník dosahující rychlosti až 233 km/h a výdrži 7 hodin byl znám svým elegantním designem a ekonomičností. Navzdory výborné reputaci a široké klientele se Cessnovy společnosti nepodařilo odolat velké hospořáské krizi, která vedla až ke kompletnímu uzavření firmy v roce 1931. Později Cessna společnost prodal příbuzným. Vrátil se na farmu, kde dožil do věku 74 let.

Zdroj a foto: Wikipedia 

 

-dbs-


Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka