Superkariéra Béatrice Vialle: Embraer 110, Airbus 320, Boeing 747 a Concorde!

08.10.2014

Možná jste o ní už četli, případně viděli tuto elegantní dámu sedící v kokpitu Concordu na fotografii v novinách. Béatrice Vialle byla jedna ze dvou pilotek létajících s nadzvukovým Concordem na trase Paříž/Londýn – New York.  Kariéru, jakou měla Béatrice, by si nechal líbit nejeden aviatik. A pro ženskou menšinu v letectví zůstává nekonečným zdrojem inspirace...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Béatrice Vialle se narodila 4. srpna 1961 v Bourges v centrální Francii. Odmala byla talentovaná na přírodní vědu a matematiku a když si vybírala vysokou školu, dala na rady přítelkyně, aby zkusila známou pařížskou ENAC (École Nationale d´Aviation Civile), obor dopravní pilot. Z 34 vybraných uchazečů byly 3 ženy a mezi nimi právě Béatrice. Fakt, že patřila do menšiny, v ní nastartoval vůli uspět za každou cenu, být lepší než ti druzí.

Když dokončila studia, prošla výběrovým řízením společnosti Air France, aby pro ně učila matematiku a fyziku studenty ve výcviku. Krátce poté však 23 letou Béatrice vybrala společnost Air Littoral a nabídla ji post první důstojnice na pravidelných linkách. Tak se stala mladá žena první pilotkou v historii Air Littoral. Jako dopravní prostředek jí sloužil Embraer 110 Badeirante.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V roce 1985 znova Air France otevřela své dveře. A to nejen do hlavního sídla, ale už jako první důstojnici na pravidelných letech operovaných B 727. Byl to přechod z vrtulového letounu na proudový, v životě pilota krok velmi významný. Řídit tento letoun jí přinášelo vskutku radost a když musela přejít na konkureční Airbus 320, který je, dle slov Béatrice, "přeautomatizovaný", s nostalgií vzpomínala na starý dobrý Boeing. Proto jejím cílem bylo udělat v kariéře ještě další posun.

Podařilo se jí přesídlit zpátky do Boeingu, tentokrát do 747. O poznání těžší stroj létající delší trasy vyžadoval svou daň: za hodiny strávené za berany v sedě, někdy pod velkým stresem a téměř vždy ve stavu totální koncentrace, musela najít ventil, kterým by pouštěla bohaté zážitky ven ze svého nitra. Našla si několik sportovních aktivit, které vedla pravidelně – golf, vodní a sjezdové lyžování, tenis. Měla kolem sebe spoustu přátel, kteří ji podporovali. V Air France navíc poznala svého budoucího muže, jak jinak než pilota – B 747. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Když se naskytla příležitost a Air France pořádala výběrové řízení na Concorde, neváhala ani minutu. Po celou dobu konkurzu nevěřila, že by mohli vybrat právě ji. Nakonec se umístila na přídních příčkách a společnost jí předala radostnou novinku: byla vybrána na přeškolení na Concorde, po úspěšném absolvování s ním bude létat pod vlajkou Francie. Tento krok vyžadoval, aby se celá rodina (Béatrice v té době měla už 2 děti) přestěhovala do Paříže.

A tak pilotce začal type rating snů – v simulátoru Concordu. Trval půl roku a když z něj Béatrice vylezla a odlétala si okruhy v reálu a bez cestujích, získala potvrzení o úspěšném absolvování. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Psal se 24. červenec 2000 a oslavy netrvaly a ani nemohly trvat dlouho – hned druhý den celý svět šokovala tragická  Concordu, který spadl po vzletu z Paříže a zřítil se na nedaleké městečko Gonnesse. Ze 100 cestujích a 9 členů posádky nehodu nikdo nepřežil a další 4 oběti si vyžádal pád letadla na budovou hotelu.  Radost ze získání typové kvalifikace na Concorde se mísila s pocity lítosti a šoku ze vzniklé situace. Piloti Concordu se, protože jich nebylo tolik, téměř všichni znali.

Činnost Concordů byla částečně pozastavena, především však o “Bel oiseau blanc”, jak mu Francouzi s oblibou říkají, nebyl po nehodě v Gonnesse takový zájem. Papír, který den před nehodou Béatrice získala byl suspendován na neurčito. S vírou, že jednou s Concordem poletí, se vrací zpět do B747.

Je rok 2001 a Béatrice je povolána zpět za berany Concordu s cílem létat přes Atlantik. 11. září letí svůj první let s cestujícími, stále ještě pod dozorem instruktora. Přistává v New Yorku a když telefonuje svým známým, aby se podělila o zážitky z letu, dozvídá se hroznou zprávu o teroristickém útoku na Světové obchodní centrum. Znovu zažívá ten strašný koktejl pocitu radosti a silných emocí v kombinaci s děsivým osudem kolegů pilotů.

Béatrice uskuteční s Concordem ještě 45 letů tam a zpět mezi Paříží a New Yorkem. Řízení Concordu v ní vyvolávalo “pocity absolutního pilotova štěstí”.  Když v březnu 2003 společnost Air France rozhodla o definitivním vyřazení elegantního letounu z provozu, Béatrice je vybrána, aby kopilotovala let z New Yorku. Pro jakéhokoli člověka na planetě obrovská čest, neméně pro usměvavou blondýnku. Ta se poté stala kapitánem na svém starém dobrém známém Boeingu 747.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj a foto: Wikipedia, Air France

-dbs-

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka