Nová generace cvičného L39 by měla být na trhu od roku 2018

05.11.2014

Nová generace cvičného proudového letounu L39 s označením L39NG by měla být na trhu od roku 2018. Jeho cena bude do deseti milionů dolarů, tedy cca 220 milionů korun. Novinářům to na dnešním představení projektu řekl prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek.

Výhodami nového typu bude například zlepšení letových vlastností, delší životnost a také odlehčení. Prototyp by měl vzlétnout v září 2015. 

S konceptem nové generace letounu L-39 přišlo oficiálně Aero na začátku letošního roku. Nyní se pracuje na přesné podobě motoru. "Několik zemí už o inovovaný letoun projevilo zájem, jednalo se například o země Evropské unie, ale přibyly i některé africké a asijské státy. Nejedná se ale o závazná jednání," řekl Šimek. Podle něj náklady na tento projekt pro Aero představují přibližně miliardu korun.

Tržby by mohly činit až čtyři miliardy ročně. "Pokud bude model úspěšný, dá se předpokládat, že se bude vyrábět i desítky let," dodal Šimek. Zahájením výroby vznikne v Aeru také asi 250 nových pracovních míst. 

Novinkou nové generace je také integrování palivových nádrží do křídel, což přispělo nejen k odlehčení letounu, ale také ke zlepšení letových vlastností obecně. Výkon motoru bude podobný. Piloti by také z letounu měli mít lepší výhled. Jedním z konkurenčních strojů by pro L-39NG mohl podle Šimka být italský letoun výrobce Alenia Aermacchi M-345. 

Projekt L-39NG by měla podpořit Česká exportní banka, s níž dnes Aero podepsalo dohodu o spolupráci. „Prioritou České exportní banky je podpora projektů s vysokou přidanou hodnotou a s významným podílem moderních technologií. Takovým příkladem je právě program L-39NG společnosti Aero,“ uvedl generální ředitel České exportní banky Karel Bureš. Podpora v podobě úvěru by se měla týkat nejen vývoje nové generace letounu, ale i úvěrů pro jeho odběratele. 

Aero Vodochody vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. L-39NG je jeho inovovaný typ. Letadel L-39 Aero Vodochody vyrobilo více než 3000 kusů a používá je až 45 států světa. 

 

Zdroj: ČTK, Foto: Aero Vodochody

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka