letecký magazín
12.12.16 Dne 17. prosince 1903 (113 let) vzlétl poprvé na světě stroj těžší než vzduch poháněn spalovacím motorem. Stalo se to ve Spojených státech, na větrných dunách pobřeží Severní Karolíny. Dva bratři Orvill a Wirbur Wrightové postavili unikátní pokusný letoun nazvaný Flyer. Neměli technické vzdělání, ale byli vyjimečně zruční, měli dílnu na bicykly. Zajímal je let a jeho mechanika a tak stavěli řadu kluzáků. Vyvinuli systém řízení kolem tří os včetně ovládání na jejich letounu. Vyřešili pohon svého letounu spalovacím motorem vlastní konstrukce. První úspěšný let se uskutečnil za větrného počasí 17. prosince 1903, kdy se poprvé Flyer vznesl na 12 sekund, aby urazil vzdálenost 36,5 metru na Kill Devil Hillu v Kitty Hawk ve státě Severní Karolína.
Celý článek
06.11.16 Junkers F13 je mezníkem v dějinách dopravního letectví. Je to první celokovový dopravní jednoplošník. Piloti byli v otevřené kabině a 4 přepravovaní pasažéři v samostatné uzavřené kabině. Kostra trupu byla z trubek zpevněných vzpěrami. Křídlo bylo samonosné. Potah celého letounu byl z vlnitého plechu. Hugo Junkers využil vynálezu Alfréda Wilma, který objevil slitinu "dural", lehký a pevný materiál pro stavbu letadel. Vlny na duralovém plechu zpevňují potah konstrukce letadla. První let byl v roce 1919, krátce po I. světové válce. Výroba běžela od 1919 do 1932, bylo vyrobeno více jak 300 letadel. Ju13 se velmi rychle rozšířil v mnoha zemích. V roce 1925 F13 měl podíl kolem 40 procent v mezinárodní dopravní síti.
Celý článek
29.10.16 Letoun Let L-200 Morava je československý pětimístný (1+4) celokovový dvoumotorový dolnoplošník, který sloužil při nepravidelné letecké dopravě, obchodních a služebních cestách. Sloužil v aerotaxovém oddíle Československých aerolinií jako aerotaxi, které zajišťovalo čs. podnikům a jednotlivcům lety na objednávku. Vývoj začal v Letu Kunovice (Strojírny první pětiletky) v roce 1955. Výsledkem vývoje nového aerotaxi bylo tvarově nejzajímavější ("nejkrásnější") sériově vyráběné letadlo. Na návrhu interiéru se podílel známý český průmyslový designér Otakar Diblík. Měl vytvořit interiér svým stylem podobný tehdy představenému novému služebnímu automobilu Tatra 603.
Celý článek
28.10.16 Aero Ae-45 je československý čtyřmístný celokovový dvoumotorový dolnoplošník, který sloužil při nepravidelné letecké dopravě, obchodních a služebních cestách. V padesátých letech se proslavil v mnoha zemích světa. Jako civilní dopravní letoun byl známý jako „aerotaxi“, ve velkém se vyvážel do zahraničí. V 50. letech sloužilo kolem 50 strojů Ae-45 v aerotaxovém oddíle Československých aerolinií, který zajišťoval čs. podnikům a jednotlivcům lety na objednávku. Vývoj Aera Ae-45 začal v roce 1946 a velký podíl na něm měli konstruktéři Jiři Bouzek, Ondřej Němec, Pavel Rosendorf a František Vlk. Návrh čtyřmístného celokovového dvoumotorového dolnoplošníku byl ovlivněn válečnou výrobou německého bombardéru Siebel Si-204.
Celý článek
20.10.16 Školní a akrobatický jednomotorový dolnoplošník pro ucelený letecký výcvik včetně akrobacie. Vznikl na požadavek MNO na školní letoun se dvěma sedadly za sebou a s dvojím řízením. Hlavním konstruktérem Z-26 byl ing. Karel Tomáš a prototyp vzlétl 20.10.1947, t.j. před 69 léty. Výrobcem byl Moravan Otrokovice. Výroba běžela od 1949 až do 1974 a 6-ti základních řadách: Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526, Z-726. Vzniklo více jak 30 typů, vyrobeno bylo více jak 1500 ks. Vývoz tohoto letounu byl mimořádně úspěšný a vyvážel se do 33 zemí včetně kapitalistických.
Celý článek
12.10.16 North American Rockwell OV-10 Bronco je turbovrtulový útočný a pozorovací letoun. Byl vyvinut v 60tých letech jako protipovstalecký (counter-insurgency combat, COIN) a pro potřeby předsunutých návodčích FAC ( forward air control) pro navádění leteckých útoků CAS (close air support). OV-10 je hornoplošník, má krátký střední trup s kabinou pro posádku a náklad, a dva trupy, které jsou pokračováním gondol motorů a nesou ocasní plochy. Charakteristickým znakem letounu je kombinace dvou trupů, které jsou vzadu propojeny vysoko položenou vodorovnou ocasní plochou (stabilizátorem).
Celý článek
10.10.16 Legendární cvičný akrobatický dvoumístný dvouplošník vycházející z německé konstrukce Bücker Bü 131 Jungmann. Byl ikonou poválečného československého aeroklubového létání. Létal ještě v šedesátých letech, byl nahrazován novou řadou Zlín Z-26 Trenér. Byl posledním vyráběným dvouplošníkem v Československu. Bücker Bü 131 Jungmann byl navržen konstruktérem švédského původu ing. Anders J. Andersononem. První let prototypu duben 1934, byla zahájena sériová výroba. Jungmann byl zdařilý typ, stal se cvičným letounem Luftwaffe. Jeho licenci koupilo: Československo, Maďarsko, Japonsko, vývoz do mnoha zemí: Itálie, Jugoslávie, Litva a další.
Celý článek
06.10.16 Silueta legendárního Piper-u Cub je nezaměnitelná. Civilních Piper-ů J-2 Cub ("mládě") a vojenských L-4 "Grasshoper" (koník, kobylka luční) se vyrobilo v USA v letech 1937-1947 přes 20 tisíc. Civilní Cub-y se vyráběly v oblíbené žluté ("Cub Yellow"), vojenské v olivové zeleni (olive-drab green). Ale co ty obrovské "balónové" pneumatiky ? Je to tzv. "bush" letadlo na "bush" létání, volně přeloženo letadlo na "létání do divočiny" s neupravenými přistávacími plochami. Také letadlo s plováky na přistávání na vodě nebo letadlo s lyžemi na přistávání na sněhu v Severní a Západní Kanadě, Aljašce a v Australském Outback-u.
Celý článek
28.09.16 Ing. Jan Kašpar (1883-1927, JK) byl náš první aviatik, který v roce 1911 vykonal dva na svoji dobu dálkové lety: 13. května 1911 let z Pardubic do Prahy, 6. prosince 1911 přelet s pasažérem z Mělníka do Prahy. Dobový letový snímek Bleriotu XI a Ing. Jana Kašpara. Dobový plakát: Plakát z roku 1910 zve na "leteckou produkci" JK dne 19. června 1910 na vojenském cvičíšti v Pardubicích. Národní technické muzem (NTM.cz): V NTM je uložen originál letounu "Kašpar JK systém Blériot" se kterým Ing. Kašpar vykonal oba své "dálkové" lety v roce 1911.
Celý článek
14.09.16 Sovětský proudový dopravní letoun Tupolev Tu-104 sice nebyl první dopravní proudový letoun, tím byl britský De Havilland Comet v roce 1952. Po zahájení provozu Comet-u došlo k řadě katastrof, které zapříčinily konstrukční závady a musel být v roce 1954 stažen z provozu. Následovaly kanadský Avro Jetliner a francouzský Sud Aviation Caravelle. Tu-104 tak byl čtvrtým na světě a druhým v pravidelné letecké dopravě a letech 1956-58 jediným proudovým letounem v osobní dopravě na světě.
Celý článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.