MiG-15 UTI: Patnáctka z Hradce Králové (LKHK)

01.08.2016

MiG-15 UTI (v kódu NATO "Midget") je dvoumístná cvičná verze proudového stíhacího letounu 1. generace Mikojan-Gurjevič MiG-15 (v kódu NATO "Fagot"). MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre.

MiG-15 UTI (v kódu NATO "Midget") je dvoumístná cvičná verze proudového stíhacího letounu 1. generace Mikojan-Gurjevič MiG-15 (v kódu NATO "Fagot"). MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. 

Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 tisíc těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody) zvýšila počet až na cca 18 tisíc strojů.

Licenční výroba MiGu-15 v Československu (čs. označení S-102) začala v novém závodě ve Vodochodech v dubnu 1953 a v roce 1954 výroba zdokonalené verze MiG-15bis (čs. označení S-103) a dvojsedadlové cvičné verze MiG-15 UTI (čs. označení CS-102).  Do ledna 1961 bylo vyrobeno 2013 strojů MiG-15 UTI, 154 odebralo československé letectvo, a další byly vyvezeny do Sovětského svazu, Polska, Rumunska, Bulharska, Maďarska, Egypta, Německé demokratické republiky, Sýrie, Čínské lidové republiky a Indonésie.

Protože kancelář Mikojan-Gurevič  nikdy nestavěla cvičné verze pro pozdější MiGy-17 a MiGy-19, tak  zůstal MiG-15 UTI jediným cvičným proudovým letadlem Varšavské smlouvy až do 70. let 20. století, kdy byl téměř zcela nahrazen československým cvičným proudovým letadlem Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Pouze v Polsku létaly MiG-15 UTI (SBLim-2) až do roku 1993.

Osudným se stal MiG-15 UTI prvnímu kosmonautu Juriji Gagarinovi, v březnu 1968 se zabil na tomto typu za dosud nevyjasněných okolností (poslední vysvětlení je úplav za rychle letícím Su-15 v těsné blízkosti).

Po pádu železné opony se vyřazené polské MiG-15 UTI dostaly do velké Británie, Austrálie a do Spojených států amerických.  V USA je MiG-15 populární „warbird“, který na Airshows slouží jako „protivník“ vs. F-86 Sabre v simulovaných soubojích jako v aleji MiGů na řece Yalu v Severní Koreji v roce 1953. V Evropě jsou podle všech dostupných informací letuschopné pouze 2 MiGy-15: hradecký MiG-15 UTI, polský SBLim-2 (MiG-15 UTI, Slawomír Hetman a Polskie Orly). Angličané rezignovali na letuschopnost jejich MiGu-15 UTI (již v roce 2000) a maďarský SBLim-2 (MiG-15 UTI) po renovaci neopravitelně havaroval (červenec 2011).

Podle amerického serveru WarbirdAlley.com je na světě 15+ letuschopných MiG-15.

Na fotografiích z hradeckého letiště (LKHK) je MiG-15 UTI  (výrobní číslo 242266), který byl vyroben ve Středočeských strojírnách (Aero) v roce 1955 a byl v červnu 1955 předán polskému letectvu. Tento stroj byl získán společností Czech Flying Legends (pan Josef Miřácký a pilot Roman Svoboda) od soukromého sběratele v USA. Po uvedení do letuschopného stavu byl znovu zalétán polským zalétacím pilotem Slawomírem Hetmanem v prosinci 2014.

V současnosti má hradecká „patnáctka“ marking připomínající MiG-15 UTI evidenčního čísla 2514 z 30. stíhacího bombardovacího leteckého pluku (30. sbolp, 1958-1985) z Hradce Králové.

MiG-15bis

Hlavní technické údaje:

 

Výkony:

 

Výzbroj:

 

MIG-15 UTI

je cvičnou dvoumístnou variantou proudového stíhacího letounu MiG-15. Jde o samonosný celokovový středoplošník s šípovým křídlem i ocasními plochami, poháněný proudovým motorem RD-45 F (M-05) o maximálním tahu 22,2 kN a vyzbrojený jedním kulometem Afanasjev A-12,7, ráže 12,7 mm.

Jiří Lukeš

Zdroj: vhu.cz, WarbirdAlley.com, L+K č.11/2015, Wikipedie

Fotografie: autor Jiří Lukeš